S cieľom uľahčiť užívateľom používať naše webové stránky využívame cookies. Používaním našich stránok súhlasíte s ukladaním súborov cookie na vašom počítači / zariadení.
Ok

Čo je freska?

08.11.2018

Čo je freska?

Skúmanie antickej techniky maľby na stene.

Freska je jedna z najvýznamnejších nástenných techník v dejinách umenia. Napriek tomu, že sa najčastejšie spája s umeleckou renesanciou, sa freska používala už tisícky rokov pred tým. Dnes sa inšpiruje rovnako starými ako súčasnými umelcami.


Vytvorené maľovaním priamo na omietku, fresky ponúkajú trvalosť, ktorá sa nenachádza vo všetkých formách umenia. Nie je prekvapením, že muralisti aj práve preto uprednostňujú túto techniku. Dokazujú to aj dobre zachované majstrovské diela vrátane Pompejeských múrov či renesančného umelca Michelangela a jeho svetoznámeho stropu Sixtínskej kaplnky.

 

 

Čo je freska?

Freska je typ maľby, pri ktorej sa maľuje farbou na stenu alebo strop miestnosti a to aplikáciou pigmentu na intonaco (najvrchnejšia vrstva omietky). Talianske slovo fresco znamená „čerstvý“, pretože pravé intonaco pod freskou musí byť pri aplikácii farieb vlhké. Ide teda o priame nanášanie pigmentu na vlhkú omietku, čo spôsobuje dlhotrvajúcnosť farieb a samotnej maľby.

 

Typy fresiek

Existujú tri bežné typy fresiek: buon (pravá), secco (suchá) a mezzo (médium).

Pri maľovaní buon fresky („pravej fresky“) pracuje umelec priamo na vlhkej omietke. Kvôli prirodzenej lepivosti inotaca nemusí použitý pigment obsahovať žiadne väzobné médium, ktoré prepojí farbu a stenu. Namiesto toho sa dá jednoducho zmiešať len s vodou.

 

Naopak, secco ("suchá freska") freska používa ako plátno suchú omietku. Aby farby držala na stene je potrebné zmiešať používané pigmenty s väzobným médiom, ako je lepidlo alebo vaječný žĺtok.

 

Mezzo ("médium freska") freska je maľovaná na takmer suchý až polosuchý intonaco. Počas renesancie sa tento typ fresky stal široko používaným a v popularite nakoniec prekonal aj buon fresku.

 

Umelci pri maľbe fresky používajú ručne vyrábané farby. Skladajú sa z minerálnych pigmentov, ktoré sa získavajú zo zeme. Tieto pigmenty totiž najviac odolávajú alkalickému pôsobeniu vápna, ktoré rýchlo ničí sýtosť a jasnosť farieb. Pigmenty sa miešajú s destilovanou vodou a skladujú v prevažne sklenených nádobkách.

 

Zo štetcov sa používajú všetky druhy vláken, no najčastejšie tvrdšie zvieracie štetiny. Okrúhlosť či plochosť štetcov záleží od úsekov a typu fresky. Dávajte ale pozor na veľmi jemné štetiny, ktoré môžu vypadávať a zanechávať tak vo vašej freske nechcené vlákna.

 

 

Dnes sme si priblížili čo – to z teórie, zhrnuli sme si hlavné typy fresiek a hlavne vysvetlili, čo to freska vlastne je. Nabudúce sa ponoríme do histórie tohto typu maľby a povieme si o najznámejších freskách zo sveta umenia.

S radosťou,

Sabína

 

 

Blog ARTMIE

Štítky

ako kombinovať farby ako maľovať na sklo ako namaľovať ružu ako zabaviť deti počas karantény akryl akrylová farba Lefranc & Bourgeois akrylová farba Pentart akrylová fixa akrylový popisovač akvarel akvarelové farby akvarelové popisovače Amsterdam aranžovanie ARTMIE ateliér Banksy batikovanie betón božský rez ceruzka COPIC Dekor Paint dekorácia dekupáž drevená doska EAA EAA 2020 EAA 2021 Ecoline ekologické farby ekologické maľovanie European Art Awards exteriérový stojan Faber-Castell farba roka farby na chodník farby na keramiku farby na porcelán farby na sklo farby na telo farby na textil farby na tvár farby pre deti farby svietiace v tme filmy o umelcoch fixky na textil fluorescenčné farby fotorealizmus freska Gerhard Richter Gesso guľatý štetec háčkovanie heavy body história hodváb hustota akrylových farieb impasto Inktober Inktober ARTMIE Jackson Pollock jarné maľovanie kaligrafia karanténa Koh-i-noor korálky koralová farba kriedová farba krok za krokom kufríkový stojan kvíz lak liatie akrylových farieb linoryt Liquitex Louvre makramé maľovanie maľovanie mora maľovanie na drevo maľovanie na hodváb maľovanie na kožu maľovanie na sklo maľovanie na textil maľovanie na tvár maľovanie podľa čísel maľovanie s deťmi maľovanie špachtľami maľovanie v prírode maľovaný riad markery maskovacie médium metalická farba miešanie akrylových farieb modelovanie modrá farba Molotow mramorovanie Mucki napínacie lišty netoxické farby olejové farby paletový nôž papier pasparta patina Pigma Micron planner plátno plátno na lepenke plenér popisovače na sklo a porcelán pouring pouring médium prírodné farby prstové farby rám Royal&Langnickel šablóna na maľovanie šablóny na textil Sakura šeps sieťotlač sketchbook journal Snazaroo Soft Body Solo Goya Triton špachtle špachtle ARTMIE sprej St. Petersburg štetec stojan štruktúry svetlostálosť techniky akryl techniky maľby tekuté kriedy terpentínový olej transfer tvar štetca uhlík umelci umelecké techniky umelecké termíny umelecké tipy umelecké výrazy umelecký štetec umenie vajíčka Van Gogh vlnenie papiera vosk výzva zhusťujúce médium na akrylové farby živica životné prostredie zlatá farba zlatý rez
MmU1ZWRk